حمل و نقل دریایی (مزایای ارسال بار از دریا )

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی ( ارسال بار از دریا ) چیست؟

   حمل و نقل دریایی  ( ارسال بار از دریا ) شامل جابجایی افراد و ارسال بار از دریا می شود که توسط قایق، کشتی و شناورها بر روی آب انجام می شود. کالاهایی که با این روش جابجا می شوند وزن سنگین و حجم بالایی دارند و معمولا توسط کشورهایی انجام می شود که مرزهای آبی مشترک دارند.

از آنجا که ارسال بار از دریا اهمیت ویژه ای دارد بسیاری از تجار و بازرگانان جابجایی و انتقال کالاهای خود را از این طریق انجام می دهند. بنادری که محل بارگیری و تخلیه کالاها توسط کشتی، قایق و شناورها هستند دارای تجهیزات زیادی می باشند تا جابجایی کالاها امکانپذیر باشد و به سرعت و با اطمینان به انجام برسد.

روش های ارسال بار از دریا:

   در ارسال بار از دریا چندین روش وجود دارد که با توجه به نوع کالا، وزن و مقصد از یکی از روش های زیر استفاده می نمایند:

حمل و نقل دریایی

1- ارسال بار از دریا  به روش حمل کراس استافینگ: در این روش کالاها از کشتی اول برای ادامه مسیر به کشتی دیگری منتقل می شوند. این روش مناسب برای زمان تحریم و همچنین بنادر کوچک می باشد.

2-حمل و نقل دریایی ( ارسال بار از دریا ) کالا به روش حمل چارترینگ: زمانی که کالای مورد نظر حجم بسیار بالایی داشته باشد یا بسته بندی خاصی ندارد و باید یک کشتی مخصوص برای حمل کل کالا اجاره شود.

3-ارسال بار از دریا به روش حمل ترانشیپ: این شیوه زمانی انجام می شود که حمل کالا از مبدا به مقصد امکان پذیر نباشد. در این روش کالا از مبدا حرکت کرده و در میانه راه توسط کشتی دیگر یا از راه هوایی به مقصد نهایی فرستاده می شود.

4-حمل و نقل دریایی ( ارسال بار از دریا ) به روش گروپاژ: این شیوه زمانی قابل اجرا است که چندین محموله و کالا به مقصد مشابه حمل می شوند. در این زمان صاحب کشتی همه ی کالاها را در یک بسته بندی گروهی به مقصد می رساند.

5-حمل و نقل دریایی ( ارسال بار از دریا ) کالای فله: کالاهایی که بسته بندی مشخصی ندارند را به صورت فله توسط کشتی ها به مقصد می رسانند.

مزایای حمل و نقل دریایی ( ارسال بار از دریا ):

  • ارسال بار از دریا از دیگر راههای ارسال نظیر زمینی و هوایی ارزانتر است از این رو مسیرهای دریایی بیشترین حجم جابجایی کالا را تجربه می کنند و تجار و بازرگانان از این روش بهره می برند.
  • از دیگر مزایای استفاده از ارسال بار از دریا می توان به انتقال کالاهایی که حجم بسیار بالا یعنی بین 200 تا 500 تن دارند، استفاده کرد. زیرا به راحتی توسط کشتی های باربری از بندر به بندری دیگر قابل جابجایی می باشند.
  • کرایه های جابجایی کالاها در ارسال بار از دریا معمولا ثابت است.

4 دیدگاه برای “حمل و نقل دریایی (مزایای ارسال بار از دریا )

  1. محمد فلاحی گفته:

    چه بی نظیر این میتونه یک گزینه ی مناسب برای شهر های مرزی بندری باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *