لجستیک رباتیک

لجستیک رباتیک

رشد تکنولوزی تحول عظیم در صنعت ایجاد کرده است و در جنبه‌های مختلفی از صنعت، انقلاب عظیمی ایجاد می‌کنند. لجستیک هم به عنوان یکی از بخش های مهم صنعت دستخوش تغییرات زیادی شده و لجستیک رباتیک و یا هوشمند ایجاد شده است

در ادامه به بررسی جنبه های رشد صععت لجستیک رباتیک می پردازیم :

1. اینترنت اشیا

اینترنت اشیا، نوعی ارتباط بین دستگاهای فیزیکی هست بدون دخالت انسان که امکان نظارت و انتقال داده‌ها از طریق اینترنت را مقدور می‌سازد. استفاده از اینترنت اشیا در لجستیک، قدرت و قابلیت دید در هر مرحله از زنجیره تأمین را افزایش داده و به‌این‌ترتیب، کارایی مدیریت موجودی را بهبود می‌بخشد. ادغام این فناوری با زنجیره تأمین، کارایی، شفافیت و نظارت بر کالاها و همچنین پایش شرایط و مدیریت ناوگان حمل‌ونقل را امکان‌پذیر می‌سازد.

2. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به شرکت‌ها در مواجهه پیشگیرانه با نوسانات تقاضا کمک می‌کنند. و به مدیران اجازه می‌دهند تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای فرایندهای زنجیره تأمین داشته باشند و برای کاهش هزینه‌های عملیاتی، راهکارهای مناسبی پیدا کنند. هوش مصنوعی خودران و فناوری جاده‌های هوشمند با اِعمال تغییرات مثبت و سوق دادن فرایندها به سمت اتوماسیون، روی سرویس‌های تحویل تأثیر مثبتی می‌گذارند.

3. رباتیک

ادغام فناوری رباتیک در صنعت لجستیک و حمل و نقل ، سرعت و دقت اجرای فرایندهای زنجیره تأمین را افزایش داده و خطاهای انسانی کاهش می‌دهد. سیستم ها و ربات ها در مقایسه با انسان زمان فعالیت بدون نقص سیستم را افزایش داده و باعث ارتقای بهره‌وری می‌شوند. از رباتیک ، برای جمع‌آوری و حمل‌ونقل کالاها در انبارها و مراکز ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. انجام وظایف تکراری و ساده‌ای هم که وقت زیادی از نیروی انسانی می‌گیرد، به ربات‌های نرم‌افزاری سپرده می‌شود. رباتیک را از همین حالا بخش جدایی‌ناپذیری از آینده صنعت لجستیک بدانید.

4. Last Mile Delivery

آخرین مرحله و در عین حال یکی از مهم ترین مراحل در زنجیره تأمین است یعنی جایی که کالا از انبار یا مرکز توزیع به دست مشتری می‌رسد،. Last-Mile Delivery به علت اینکه مستقیماً با رضایت مشتری ارتباط دارد از اهمیت بالایی برخوردار است . بااین‌حال، این مرحله از فرایند تحویل کالا با مشکلات زیاد و متنوعی مثل تأخیر ناشی از ازدحام ترافیک، سفارشی‌سازی مرسولات، مقررات دولتی و … مواجه است.

5. اتوماسیون انبار

اتوماسیون یا همان خودکارسازی انبار به‌عنوان یکی از شاخص‌ترین روندهای آینده صنعت لجستیک و حمل و نقل ، با استفاده از لجستیک رباتیک باعث آفزایش چشمگیر کارایی و عملکرد و سرعت انجام کار شده است . فناوری‌هایی مثل وسایل نقلیه خودکار (AGVs)، جمع‌آوری رباتیک، سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خوکار (ASRS) و … باعث کاهش میزان خطا و متعاقباً افزایش بهره‌وری در انبارها می‌شوند. انبارهای امروز برای کنترل هزینه‌های عملیاتی لجستیک و تدارکات به ترکیبی از فناوری‌های اتوماسیون کارآمد نیاز دارند.

9. وسایل نقلیه خودران

از مهم ترین روند های لجستیک روباتیک ماشین های خودران و پهپاد ها هستند که باعث افزایش دقت و سرعت میشوند و همچنین کاهش اشتباهات انسان می شود . این وسایل نقلیه به‌واسطه امکان عملکرد در شب و روز، کاراییِ مراحل فرست مایل دلیوری و لست مایل دلیوری را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهند.

لجستیک رباتیک
لجستیک رباتیک

بیشتر بخوانید : نقش پهپاد در صنعت لجستیک

سخن آخر

ظهور روندهای جدید در آینده صنعت لجستیک و حمل و نقل ، نقش بسیار پررنگی در افزایش هر چه بیشتر کارایی و اثربخشی فرایندهای عملیاتی خواهد داشت.با توجه این روند و تاثیر، شرکت هایی پستی و حمل و نقل با تجهیز شدن و استفاده از این پتانسیل می توانند به نتیجه های بسیار خوبی دست پیدا کنند

***************************************************************************

لینک‌های مقاله:

لینکدین

2 دیدگاه برای “لجستیک رباتیک

  1. محمد فلاحی گفته:

    اگر این سیستم در ایران راه اندازی بشه واقعا عالی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *