لغو سفارش در پستکس و ضوابط آن

لغو سفارش

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از ثبت سفارش، برای ارسال بسته پستی و یا هر نوع خدمت دیگر، به دلایل مختلف نظرتان عوض شده و برای لغو سفارش اقدام کرده باشید. هر چند لغو سفارش ، در هر مرحله از فرآیند خدمات رسانی حق شماست، اما قوانین درون سازمانی یا بین سازمانی، گاها موانعی برای این پروسه ایجاد می‌کند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم.

لغو سفارش

لغو سفارش هنگام استفاده از سرویس دولتی

همانطور که بارها گفته‌ایم، هنگام ثبت سفارش در سامانه پستکس، متناسب با نیاز خود، می‎بایست یکی از سرویس های پستی را برای ارسال بسته خود انتخاب کنید. در این میان سرویس هایی مانند: ماهکس، تیپاکس، یارباکس، چاپار،پیک‌هاب،… سرویس خصوصی و پست پیشتاز، سرویس دولتی محسوب می‌شود.

در هنگام استفاده از سرویس دولتی، در صورت لغو سفارش ، هزینه بارکد از شما کسر می‌گردد. همچنین اگر فرآیند جمع آوری انجام شده باشد، طبیعتا هزینه جمع آوری نیز از شما کسر خواهد شد.

لازم به ذکر است: چنانچه بسته شما پس از جمع آوری به اداره پست تحویل داده شده باشد، حتی پس از لغو سفارش نیز برای عودت بسته پستی، باید شخصا به باجه‌ی مربوطه مراجعه کنید، و چنانچه بسته شما خوانش شده و در مسیر ارسال قرار گرفته باشد، امکان لغو وجود نخواهد داشت!.

لغو سفارش هنگام استفاده از سرویس خصوصی

چنانچه یکی از سرویس های خصوصی را برای ارسال بسته خود انتخاب کرده باشید، در صورت لغو سفارش ، کلیه هزینه ها، از جمله تولید بارکد به شما عودت داده خواهد شد. باید دقت داشته باشید؛ چنانچه بسته شما جمع آوری شده باشد، در تمام سرویس ها، اعم از دولتی یا خصوصی، هزینه جمع آوری از شما کسر می‌گردد.

نحوه محاسبه‌ هزینه بارکد

هزینه تمام شده برای تولید بارکد، وابسته به دو متغیر وزن و مسافت (فاصله مبداء تا مقصد) است. اما در مورد وزن، منظور با آنچه در باور عامه مرسوم است کمی متفاوت است.

در ادبیات پستی، برای کالاهایی با چگالی پایین، وزن حجمی مد نظر است. که عدد مورد نظر از تقسیم حجم مرسوله بر عدد 6000 بدست می‌آید. به عنوان مثال اگر قصد ارسال پنبه را داشته باشید. از آنجایی که بسته شما فضای زیادی را اشغال خواهد کرد، حجم مرسوله شما تقسیم بر عدد 6000 هزار شده و جواب آن وزن حجمی مرسوله شما خواهد بود.

عدم آگاهی و درک درست از وزن حجمی در ثبت سفارشات، منجر به مغایرت وزنی می‌شود. این مغایرت در زمان ارسال بسته و یا لغو سفارش برای شما مشکل آفرین خواهد بود.

انواع بارکد

به طور کلی بارکدها به دوسته میله ای و عددی تقسیم می‌شوند. بارکدهای میله ای در زمان تحویل به سرویس های پستی، توسط بارکد خوان، خوانش می‌شود. اما بارکدهای عددی را در زمان رهگیری استفاده می‎کنید.

تعداد کاراکترهای بارکدهای عددی در کوریرهای مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال: بارکدها در پست پیشتاز 20 رقم، در چاپار 17 رقم، در ماهکس 14 رقم و در سرویس یارباکس 5 رقم است.


1 دیدگاه برای “لغو سفارش در پستکس و ضوابط آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *