چشم انداز پستکس و صنعت پست در ایران

چشم انداز پستکس

سال 2021 را می‌توان سال شکوفایی صنعت پست در جهان دانست. با اوج گیری پاندمی در سراسر جهان الگوی خرید بسیاری از مردم تغییر کرده و اقبال عمومی به استفاده از پست برای مراسلات به شدت افزایش یافت. کشور ما ایران نیز از این قائده مستثنا نبوده و متاثر از این تغییر جهانی، صنعت پست در کشور رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. هاب های پستی در این رونق و توسعه صنعت، نقش بسزایی داشتند که در ادامه، به چشم انداز پستکس (اولین و بزرگترین هاب آنلاین پستی در کشور) برای آینده صنعت پست در ایران می‌پردازیم.

چشم انداز پستکس

چشم انداز پستکس و شرکت‌های اینستاگرامی

با توجه به نقش پر رنگ فضای مجازی در رونق و توسعه کسب و کارهای آنلاین، چشم انداز صنعت پست را بدون شرکت های اینستاگرامی نمی‌توان تصور کرد. چشم انداز پستکس برای این دسته از فعالیت های تجاری ، با ارائه خدماتی مانند شاپکس و کادوکس، بسیار روشن ومتعالی است. به طوری که در نگاه مشتریان تفاوتی میان کیفیت و سهولت خرید حضوری و اینترنتی نباشد.

افزایش جابجایی های پستی

رونق پست و به دنبال آن افزایش مسافت جابجایی هر چند برای فعالان اقتصادی اتفاقی میمون و مبارک است، لیکن معایبی نیز به همراه خواهد داشت، که افزایش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست از جمله‌ی آن است. در چشم انداز پستکس برای صنعت پست در ایران، با افزایش راندمان هاب‌های پستی مانند پیک هاب و خدمات هم پوشان آن، از طریق یکپارچه سازی مرسولات پستی، ضمن تحقق رویای لجستیک سبز، مصرف سوخت نیز کنترل خواهد شد.

رشد مراسلات پستی در استان های کشور

سرانه پستی در دنیا به ازای هر فرد 50 مرسوله است. این عدد در کشورهای آمریکا و سوییس به 700 و حتی 1000 نیز می‌رسد. در منطقه خاورمیانه نیز عدد مذکور نزدیک به 17 است. لیکن سرانه پستی در ایران برای هر فرد، عددی بین 7 و 8 است. این بدین معناست که علی رغم رشد و توسعه صنعت پست در ایران و در سالهای اخیر، اما همچنان نسبت به میانگین جهانی بسیار عقب هستیم. در چشم انداز پستکس امید است که با بهره گیری از پتانسیل های بالای سرزمینی، ایران بتواند در منطقه خاورمیانه سرآمد باشد.

در تصویر بالا نموداری از میزان سفارشات پستی در کشور را مشاهده می‌کنید که به ترتیب قم ، کردستان و تهران رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد فروشگاه های بزرگ مانند دیجیکالا در چشم انداز پستکس

یکی از رازهای موفقیت فروشگاه های بزرگ اینترنتی در دنیا مانند آمازون، وجود لجستیک قوی برای ارسال در کنار کیفیت و تنوع محصولات است. در کشور ما نیز، فروشگاه هایی مانند دیجیکالا، قابلیت رشد و توسعه در ابعاد برون مرزی را دارند. در چشم انداز پستکس ، با همکاری و تعامل مابین فروشگاه های مذکور و هلدینگ پستکس، با ایجاد زیرساخت های مناسب جهت ارسال ارزان و سریع محصولات در داخل و خارج از کشور، ایران می‌تواند به یکی از هاب های تجاری خاورمیانه تبدیل شود.

4 دیدگاه برای “چشم انداز پستکس و صنعت پست در ایران

  1. ناهید ترابی گفته:

    با این روند سرعت رشد پستکس مطمئنا یکی از بزرگترین سرویس های پستی ایران خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *