پست داخلی و خدمات پستکس در این حوزه

پست داخلی

بیش از یک قرن از ظهور پست در ایران می‌گذرد و در طی این مدت پست در ایران و جهان دچار تحولات عظیمی گردیده است، تا آنجا که از عاملی برای ارسال پاکت به ابزاری قدرتمند در زمینه تجارت الکترونیک تبدیل شده است. امروزه خدمات درب تا درب، مهمترین خدمت پست در حوزه پست داخلی و خارجی در دنیا محسوب می‌شود.

پست داخلی

پستکس اولین بازارگاه خدمات پستی

در همین راستا پستکس به عنوان اولین بازارگاه خدمات پستی کشور ، در راستای عرضه هوشمند خدمات پست داخلی ، این امکان را فراهم کرده است که هر ایرانی با وارد کردن وزن، حجم، مبدا، مقصد و روش پرداخت خود، اعم از پیشکرایه، پسکرایه، پرداخت در محل (cod)، ارسال رایگان و خرید و فروش امن ( امنیتو)، بتواند تشخیص دهد که چه شرکت پستی، با چه سرویسی، در چه مدت زمانی و چه قیمتی، مرسوله وی را به مقصد خواهد رساند. این خدمات بصورت درون شهری و بین شهری قابل عرضه می‌باشد.

پس کرایه و پست داخلی

استفاده از خدمات پسکرایه و یا پرداخت توسط گیرنده، نیاز به خرید اعتباری سالانه در سیستم دارد. به محض ثبت نام و پرداخت اعتبار سالانه این نوع خدمات برای متقاضی فعال می‌شود. لازم به یادآوری است خدمت پیشکرایه و خرید فروش امن ( امنیتو ) از همان لحظه اول برای متقاضی سرویس پست داخلی برقرار می‌شود.

همچنین، این خدمات می‌تواند با جمع آوری یا بدون جمع آوری، در صورت نیاز با بسته بندی و چاپ لیبل همراه باشد، و اینکه مشتری می‌تواند با سرویس رهگیری پیامکی از سرنوشت مرسوله خود با خبر شود.

پرداخت در محل یا COD چیست ؟

پرداخت در محل یا Cash on delivery (COD) نوعی شیوه پرداخت است که در آن گیرنده مبلغ سفارش را در زمان تحویل پرداخت می کند. در این مدل شرایط پرداخت به با توجه به مفاد مندرج در قرارداد متفاوت است . از جمله مزایای استفاده از روش COD می توان به کاهش خطرتقلب بین خریداران و فروشندگان اشاره کرد. به طور کلی تا زمانی که خریدار خرید خود را دریافت و تایید نکند نیازی به پرداخت پول ندارد .

مزایا استفاده از سرویس پرداخت در محل :

این روش پرداخت برای مشتریان مزایایی دارد از جمله؛ اگر کارت بانکی خریدار رمز دوم نداشته باشد می‌تواند به این صورت کالای مورد نظر خود را خریداری نماید. همچنین در صروت وجود نقص در کالا می‌تواند از تحویل آن خودداری کند و یک خرید با اطمینان را تجربه کند. علاوه بر آن فروشندگانی که تازه‌کار هستند و نام و برند معتبر و مشهوری ندارند با ارائه این سیستم پرداخت، به اعتبار خود افزوده، اعتماد مشتریان را جلب و فروش بالاتری را ثبت می‌کنند. همچنین می‌تواند به فروشندگان کمک کند که از برخی تقلب ها در هویت خریدار ، یا برخی اختلافات پرداخت الکترونیکی جلوگیری ‌کنند.

معایب استفاده از این روش :

در کنار تمامی مزایایی که برای این روش پرداخت بیان کردیم می‌توان به ریسک هایی که این روش برای فروشندگان دارد نیز اشاره کرد

  • امکان دارد خریدار به هر دلیلی از گرفتن محصول و بسته خودداری کند و بسته مرجوع شود در این صورت فروشنده مجبور به پرداخت هزینه های پستی است
  • برای کالاهایی که حمل و نقل آسان ندارند این روش مناسب نیست .
  • در روش پرداخت در محل رسیدن مبلغ سفارش به دست فروشنده ، زمانبر بوده و میتواند باعث افت کیفیت خدمات برای مشتری شود.

برطرف کردن معایب روش پرداخت در محل با پستکس

در توصیحات بالا با سیستم پرداخت در محل آشنا شدین .شرکت پستکس با ارائه خدمات ویژه در سرویس پرداخت در محل معایب این روش را برای فروشندگان گرامی برطرف کرده و استفاده از این را بهینه تر کرده است از جمله این خدمات می توان به:

  • عدم دریافت سفته و چک در قبال ضمانت که در شرکت های پستی از فروشندگان دریافت میشود اشاره کرد
  • به منظور افزایش خدمت رسانی به فروشندگان به محض تحویل بسته ارسالی توسط گیرنده مبلغ با فرستنده تسویه می شود
  • امکان سفارش انبوه بسته پرداخت در محل موجود است
  • امکان رهگیری مرسوله ارسالی وجود دارد
  • امکان تولید بارکد به صورت 24 ساعته

علاوه بر خدمات شرکت پستکس در زمینه سرویس پرداخت در محل(COD)، لازم به ذکر است که این شرکت با ارائه خدمت ویژه خود به نام «امنیتو» اطمینان از خرید را برای تمامی خریداران گرامی فراهم کرده است. سرویس خرید فروش امن یکی از سرویس های رایج در دنیا برای فروشندگان و خریداران است بدین صورت که در زمان خرید کالا از فروشگاه، توسط خریدار، وجه کالا و مبلغ خدمات ارسال در حساب خریدار، تا زمان تحویل مرسوله، بلوکه شده و پس از تحویل و دریافت کالا توسط خریدار، وجه بلوکه شده به نفع حساب فروشنده آزاد می‌شود.

پس کرایه و پست داخلی

پس کرایه به این معنی می باشد که گیرنده هر زمان بسته پستی را دریافت کرد هزینه ارسال آن را پرداخت کند. بسیاری از افراد به منظور حصول اطمینان از صحت ارسال بسته ، روش پرداخت پس کرایه را انتخاب می کنند و از فرستنده می‌خواهند که کرایه را پرداخت نکند. شما باید به خوبی بدانید که این روش برای هر نوع ارسال بسته پستی به کار نمی رود و تنها برای روش های پستی مانند حمل درب تا درب می توانید از آن استفاده کنید.

ویژگی های پس کرایه چیست ؟

تمامی شرکت های باربری دارای این خدمات بوده و زمانی که مامور پست این شرکت ها، مرسوله های پستی را به گیرنده می رسانند هزینه آن را دریافت می کنند. در سرویس پس کرایه در پست داخلی فردی که فرستنده است باید متعهد شود گیرنده هزینه ارسال بار را پرداخت کند و در صورتی که گیرنده از پرداخت هزینه خودداری کند شرکت می تواند مرسوله را بازگرداند و هزینه های رفت و برگشت را از فرستنده دریافت نماید. خدماتی که مربوط به این سرویس است تنها برای کالاهایی انجام می شود که ارزش بالایی دارند و باید برای ارسال آنها ارزش گذاری انجام شود. دقت داشته باشید برخی از کالاها به دلایل مختلف شامل خدمات پس کرایه نمی شوند و شما باید هزینه آن را به طور کامل پرداخت کنید.

3 دیدگاه برای “پست داخلی و خدمات پستکس در این حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *