تاثیر توسعه خدمات پستی جهان بر توسعه اقتصادی

توسعه اقتصادی

تاثیر توسعه خدمات پستی جهان بر توسعه اقتصادی

آینده و چشم انداز شگرفی در راستای خدمات پستی پیش روی ماست.

با پیشرفت همه جانبه در جهان و توسعه اقتصاد، مسیر رشد جهان پستی خیلی سریع درحال طی شدن است.

از دید تخصصی تر در این باره، به بررسی توسعه پستی کشورها از منظر شاخص های جهانی می پردازیم.

شاخص يكپارچه توسعه پستي

شاخص يكپارچه توسعه پستي یاIntegrated Index for Postal Development ، یکی از این شاخص ها می باشد.

این شاخص با استفاده از اطلاعات اتحادیه پستی جهانی (UPU) به بررسی توسعه پستی کشورها براساس عملکرد پست دولتی در راستای توسعه اقتصادي و اجتماعي، می پردازد.

برای مطالعه بیشتر : افزونه پستکس و جذابیت های آن

4 بعد در این شاخص حائز اهمیت است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:

قابل اطمینان بودن(Reliability)

این شاخص بیان کننده سرعت علکرد و قابل پیش بینی بودن است.

اهمیت این موضوع در توزیع تمامی بخش های اصلی پستی به چشم می خورد.

دسترسي(Reach) 

اندازه گیری شاخص دسترسی بر اساس تعداد شبکه ‌های پستي اعضا و ميزان مبادلات بین‌المللی آنها می باشد.

اندازه گیری این شاخص در كليه بخش‌های اصلی خدمات پستی فیزیکی، انجام می شود.

ارتباط و تناسب (Relevance)

مرتبط بودن نیز از دیگر شاخص هایی است که مورد بررسی قرار می گیرد.

این مورد نشان دهنده درصد تمایل و تقاضا از تمامی خدمات پستی که توسط بهترین هاب های پستی ارائه می شود، می باشد.

انعطاف ‏پذيري (Resilience) 

هدف این شاخص بررسی عماکرد خدمات پستی، تنوع جریان درآمدی می باشد.

این موارد نسبت به نوآوری ها و گستردگی سرویس های پستی ارزیابی می شود.

تقسیم بندی کشورها در شاخص يكپارچه توسعه پستي

امتیاز دهی در این شاخص جهانی به گونه ای بود که کشور ها به 4 دسته مهم تقسیم شدند:

  • مجریان پیشرو
  • مجریان خوب
  • مجریان بالقوه
  • اپراتورهای كمتر توسعه یافته

در ادامه به بررسی هر کدام از آنها می پردازیم.

مجريان پيشرو

این گروه شامل کشورهایی می شود که به طور همزمان از نظر پستی و اقتصادی توسعه یافته اند.

عملکرد این کشورها به گونه ای بوده که در همه رکن های پستی متعادل رفتار کرده و نتیجه عالی بوده.

27 کشور در این گروه جای میگیرند که امتیاز بالای 60 را بدست آورده اند.

تعدادی از این کشورها عبارتند از : سوئیس، آلمان، اتریش، ژاپن و هلند.

مجريان خوب

کشورهایی که یک بخش پیشرفته پستی را دارا می باشند، عنوان مجریان خوب را به خودشان اختصاص داده اند.

امتیاز مجریان خوب نیز بین 35 تا 60 می باشد که 56 کشور را در خود جای داده است.

کشورهایی مانند فنلاند، صربستان، اوکراین، مجارستان و لیتوانی از جمله مجریان خوب در جهان می باشد.

خبر خوب اینکه ایران با امتیاز 51.10، جزو مجریان خوب به حساب می آید.

مجریان بالقوه

نقاط ضعفی در این کشورها وجود دارد که باعث شده عملکرد خیلی خوبی را از خود نشان ندهند.

چرا که توسعه پستي به تناسب توسعه اقتصادي آنها، كمتر از سطح انتظار بوده است.

این کشور ها در چند بخش پستی، پیشرفت خوبی نداشته اند و باعث شده تا در این گروه قرار بگیرند.

امتیاز آنها بین 15 تا 35 است که 48 كشور را در خود جای داده است.

اتیوپی، کوبا، مراکش و سنگال از جمله کشورهای مجریان بالقوه در توسعه پستی می باشند.

اپراتورهای كمتر توسعه یافته

چهارمین و آخرین گروه عنوان کشورهایی است که بخش های پستی آنها زیر سطح متوسط جهانی عمل کرده است.

امتیاز آنها زیر 15 می باشد که 39 کشور را با عنوان اپراتورهای كمتر توسعه یافته زیر مجموعه خود قرار داده اند.

كشورهاي بنين، موريتاني، سيرالئون، كومور و افغانستان جزو این گروه نه چندان خوب می باشند.

برای مطالعه بیشتر : چگونه یک فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟

رتبه بندی شاخص يكپارچه توسعه پستي در سالهای اخیر

بر مبنای گزارشی که از UPU گرفته شده است امتیاز کشورهای با سرانه تولید ناخالصی بیشتر، بالاتر است.

توسعه پستی و توسعه اقتصادی، دو متغیری هستند که اغلب اوقات رابطه خطی آنها نکته مهم شان است.

اما در نظر اپداشته باشید که رفتار این دو متغیر همیشه به صورت خطی نمی باشد. 

عوامل بسیاری در این بین دخیل هستند تا توسعه پستی یا توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهند.

در دو سال اخیر بحران هایی چون همه گیری کرونا و بیماری کووید 19 از جمله شوک هایی بودند که دنیا را تحت تاثیر قرار دادند.

در این میان توسعه اقتصادی و در نتیجه آن توسعه پستی در جهان و همچنین ابعاد ذکر شده از همه بیشتر ئر کشورهای در حال توسعه تکان خوردند.

برای آشنایی بیشتر با پستکس: آیا پرداخت درب منزل می تواند فروش اینترنتی را افزایش دهد؟

بحران شیوع COVID-19

  • این موضوع چالش بزرگی در بخش لجستیک در جهان بوجود آورد که پیش از همه، بر بعد قابلیت اطمینان پستی تاثیر زیادی گذاشت.

تاثیر این موضوع بهصورتی بود که این بعد را به شدت کاهش داد و در روند آن اختلال وارد کرد.

  • در این راستا ارتباطات، علل خصوص ارتباطات بین المللی بشدت کاهش یافت و در نتیجه بعد دسترسی نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

اما بعد تر با رد شدن از برخی موانع لجستیکی، بعد دسترسی نیز کم کم به روال عادی خود تا سطح قابل پذیرشی در حال بازگشت است.

  • بعد مرتبط بودن نیز به نظر می رسد که در خطر است.

چرا که تقاضا برای خدمات پستی در حال افزایش است و برتی رشد آن قطعیتی ممکن است نباشد.

  • کاهش تقاضا بر بعد انعطاف پذیری تاثیر قابل توجهی گذاشته است چرا که اقتصاد را بشدت تحت تاثیر قرار داده.

در کشورهای در حال توسعه به دلیل سطح پایین درآمد مردم، نتوانسته اند تجارت الکترونیک را در راستای بهبود اقتصاد سوق دهند.

مدیران پستکس با درایت و هوشمندی؛

با غلبه بر این بحران جهانی، توانسته اند عملکرد اقتصادی توسعه پستی را در سطح تعادل نگه دارند.

همچنین از خسارات جلوگیری کنند.

با پستکس به عنوان اولین هاب پستی در ایران آشنا شوید:

http://postex.ir/?affiliate=32016699

پست بین الملل و توسعه اقتصادی

پست بین الملل نقش بسزایی در اقتصاد و تجارت خارجی داشته است.

به طوری که ارتباطات را می توان مدیون سرعت و کیفیت این صنعت دانست.

در این دوران همه گیری کرونا با اینکه تقاضای خدمات پستی در ابتدا کاهش یافت، اما پست بین الملل همچنان فعال است.

در همین راستا توسعه پست بین الملل، توسعه اقتصاد را به دنبال خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر و آشنایی با پستکس: مدیریت مرسولات پستی با استفاده از صنادیق هوشمند تحویل

3 دیدگاه برای “تاثیر توسعه خدمات پستی جهان بر توسعه اقتصادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *