تکنیک مدیریت زمانGetting Things Done(GTD)

مدیریت زمان

 تکنیک مدیریت زمانGetting Things Done(GTD)

همه ما انسان ها در زندگی شخصی و کاری خود مشکل مدیریت زمان را داریم. اگر کسی ادعا کند که این مشکل را حتی یکبار تجربه نکرده است باید کمی به او شک کرد!

زیرا همه افراد جامعه به دلیل مشغله های زیادی که چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری دارند دچار مشکل مدیریت زمان می شوند.

از آنجایی که ممکن است شما صاحب یک کسب و کار باشید حتما خواندن این مقاله را به شما توصیه می کنیم. علی الخصوص اگر شما صاحب فروشگاه اینترنتی و اینستاگرامی هستید و بیشتر فعالیت خود را در خانه انجام میدهید.

این مقاله کمک زیادی به شما خواهد کرد تا کارهایتان نظم بیشتری بگیرد و در پایان ماه، روز یا هفته با حجم زیادی کارهای انجام نشده مواجه نشوید.

در انتها یک راه حل اصولی و عالی برای فروشگاه های اینترنتی در نظر گرفته ایم.

اگر به دنبال رشد و توسعه کسب و کار خود هستید این مقاله را تا انتها دنبال کنید.

تکنیک مدیریت زمان چیست؟


تکنیک GTD توسط یک مشاوره مدیریت بهره وری به نام دیوید آلن (David Allen) خلق شده است. تکنیک GTD مبتنی بر ذخیره کردن، ردگیری یا رهگیری، پیگیری اطلاعات مربوط به کارهایی که باید انجام شوند، می‌باشد.

 استفاه از این تکنیک بسیار مؤثر ومفید است خصوصا هنگامی که به علت مشغله‌های ذهنی قادر به برنامه ریزی نباشید.

یکی از مشکلات ذهن ما این است که سیستم آن ناکارآمد است و به ندرت کارهایمان را یادآوری می‌کند. بنابراین استفاده از تکنیک های مدیریت زمان می تواند بسیار موثر باشد. مدیریت زمان مهارتی است که به کمک آن می توانید تمام کارهایتان را سر وقت انجام دهید و دچار کمبود زمان نشوید. کسانی که در زندگی خود مدیریت وبرنامه ریزی زمان را مورد توجه قرارداده اند از زمان خود به صورت موثرتری استفاده می کنند. این افراد استفاده از مهارت های مدیریت زمان را به خوبی فرا گرفته و در زندگی شخصی خود به کار گرفته اند.



تکنیک مدیریت زمان شامل پنج مرحله است:

به دست آوردن (capture)مدیریت زمان GTD
شفاف و صریح کردن (clarify)
سازماندهی کردن (Organize)
تفکر و تعمق کردن (reflect)
درگیر و فعال شدن (engage)

هنگامی که تمامی مواردی که در نظر داشته‌اید به صورت شفاف روی کاغذ نوشته شده‌اند درواقع اصطلاحاً دریک صندوق ورودی (Inbox) هستند.

برای مطالعه بیشتر : پست خارجی با پستکس

هریک از موارد نوشته شده در هشت حالت که مربوط به جریان تکنیک مدیریت زمان GTD است می‌ توانند قرار بگیرد:


▪️ازفهرست شما حذف گردد.
▪️در فهرست انجام شاید روزی قرار گیرند.
▪️در یک سیستم بایگانی ارجاع تمیز قرار گیرند.
▪️در فهرست وظایف و کارها قرار گیرند. (درحالتی که تکمیل نشده یا بصورت پروژه ای که چند مرحله نیاز دارد تا تکمیل شود)
▪️به سرعت انجام و کامل شوند. (در زمانی کمتر از 2 دقیقه)
▪️به کسی انجام آن سپرده شود. (می‌توانید فهرستی به نام “لیست انتظار…” داشته باشد)
▪️در فهرست اقدام بعدی براساس شرایط قرار گیرد.
▪️در تقویم کاریتان قرارگرفته شود.

این صندوق ورودی (Inbox) که ورودی کارهای شما هستند در نهایتاً انتهای هر روز یا هر هفته باید خالی شود، نباید شامل کارهایی که باید انجام گیرند باشد. در مرحله بعدی این موارد وارد فاز تفکر و تعمق می‌شود. پروژه‌هایی که به صورت چند مرحله ای هستند باید خروجی مطلوب داشته باشند و وارد مرحله اقدام بعدی (next action)  شوند.

برخلاف بسیاری از نظریه ها که حالت بالا به پایین دارند این تکنیک زمان در جهت عکس عمل می‌کند. به علت آنکه برای فرد تمرکز روی هدف کلی دشوار است. در صورتی که نتواند وظایف روزمره اش را تکمیل کند، با استفاده از این سیستم فرد از مشغله های فردی و ذهنی خودش کاسته و می تواند به سطح بعدی انجام کار برود. یکی از مزیت های این روش این است که وابسته به فناوری نیست!

برای مطالعه بیشتر : ارسال هدیه روز پدر با سرویس های پستکس



تکنیک GTD از دو جهت قابل توجه است:


▪️کنترل کارها و انجام آن
▪️ نگرش (perspective) به کارها و پروژه ها که دیدگاه شما به داده‌ها و پروژه های شما از سطح خرد به کلان مورد توجه قرار می‌گیرند.

برای مطالعه بیشتر : تاثیر توسعه خدمات پستی جهان بر توسعه اقتصادی


سطوح مدیریت زمان برای کارها و پروژه ها:

▪️اقدامات فعلی/ موجود
▪️پروژه‌های فعلی/ موجود
▪️حوزه‌های مسئولیت
▪️اهداف یک تا دو ساله
▪️اهداف 3 تا 5 ساله

در پستکس ماژولی به نام سابکس برای فروشگاه های اینستاگرامی و تلگرامی یا تله شاپ ها طراحی شده است که در مدیر زمان و محتوا به آنها کمک زیادی خواهد کرد.

شما در سابکس می توانید در کسری از ثانیه اطلاعات آماری از خریداران و فروش های خود به دست آورید.

کاری که اگر بخواهید بصورت سنتی انجام دهید ساعت ها از شما زمان می گیرد.

همچنین بررسی سریع و آسان به درخواست ها بصورت روزانه امکان پذیر است.

امکان ارتباط با مشتریان بصورت جمعی، خصوصی، پیامکی و ایمیلی فراهم شده است.

موجودی انبار را می توانید در لحظه با کمک گوشی همراه خود چک کنید.

رسیدگی به کالاهای ارسال شده جز بهترین مزیت های سابکس است.

بالانس کیف پول یکی دیگر از خدمات سابکس به شما می باشد.

دسترسی به درگاه پرداخت که اگر خودتان بخواهید برای گرفتن آن اقدام کنید باید زمان و هزینه زیادی را بپردازید.

دسترسی به انواع روش پرداخت اعم از پسکرایه، پرداخت آنلاین، پرداخت در محل (COD) و خرید فروش امن که کار را برای شما بسیار سریع و آسان خواهد کرد.

همین الان به جمع سابکسی ها بپیوندید.

برای مطالعه بیشتر : مدیریت مرسولات پستی با استفاده از صنادیق هوشمند تحویل

5 دیدگاه برای “ تکنیک مدیریت زمانGetting Things Done(GTD)

  1. محمد فلاحی گفته:

    من یه پیج اینستاگرام دارم چطور میتونم از سابکس برای فروش محصولاتم استفاده کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *