تحلیل داده در صنعت پست و لجستیک

داده کاوی لجستیک

تحلیل داده در صنعت پست و لجستیک

نویسنده: مائده عبادی (مدیر تحقیق و توسعه R&D )

داده کاوی مفهومی است که از آن برای تجزیه و تحلیل داده های منابع مختلف و خلاصه کردن اطلاعات معنی دار استفاده می شود.

این اطلاعات یک عامل مهم است که می تواند برای افزایش درآمد ، کاهش هزینه ها یا هر دو مورد استفاده قرار گیرد. یک ابزار تحلیلی مفید برای تحلیل داده ها و کسب و کارها است که قادر به تجزیه و تحلیل داده ها از بسیاری از ابعاد و یا زوایا، دسته بندی آن و خلاصه کردن روابط شناسایی شده ( wu 2012 ) است.

شرکت هایی مانند Amazon برای یافتن نیازهای دقیق مشتریان از داده کاوی استفاده می کنند، و UPS  از داده کاوی برای متعادل کردن کارایی و اثربخشی هزینه در هنگام انتقال هزاران بسته در هر روز استفاده می کند . شرکت هایی مانند Amazonو گوگل، از یک روش مشخص برای ارائه منحصر به فرد محصولات خود بر طبق نیازهای مشتریان و بدون تغییر در تجربه مشتری استفاده کرده اند. برای اولین بار آنها در واقع می توانند به جای اینکه حدس های زیادی بزند بدانند که مشتر ی چه می خواهد، چون آن ها به اطلاعات بیشتر درباره مشتریان دسترسی دارند .

داده های کلان عبارت است از جمع آوری و سازماندهی مقادیر زیادی از داده ها که مربوط به شرکت ها و اهداف تجاری آن ها می باشد. به عنوان مثال، آمازون از منابع داده های کلان مانند عادات مشتری و خریدهای قبلی استفاده می کند تا یک ایمیل سفارشی از محصولات ایجاد کند که به احتمال زیاد آن ها را خریداری می کنن. با پیشرفت های اخیر در فن آوری پایگاه داده،توانایی شرکت ها برای جمع آوری این اطلاعات و فرآیند بسیار سریعتر شده است .آمازون، برنامه خدمات وب خود را به نام خدمات وب آمازون AWS ایجاد کرده است. از طریق این خدمات، آمازون قادر است هزینه های مدیریت و پردازش داده های خدمات آنلاین را کاهش داده و به شرکت ها کمک کند تا تجربه خرید مشتریان خود را شخصی کنند .

به طور مشابه، خدمات پستی ایالات متحده در حال کار بر روی شخصی سازی تجربه مشتریان خود است، اما به شیو ه ای متفاوت.

آنها از داده های کلان برای اجرای سنسورهای خودرو در تمامی ۴۶۰۰۰ کامیون تحویل و در بخش های مختلف انبارها و حتی در پروازهای هوایی استفاده می کنند . یکپارچگی برنامه ای است که UPS برای شخصی سازی فرآیند ارسال و تحویل بسته ها استفاده می کند . اگر آنها به یک فایل داده متصل باشند ، می توانند اطلاعات کامل ارسال را برای هر سفارش یا به عنوان یک دسته مشاهده کند. یکپارچگی به مشتریان در تسهیل ورود سفارش ، ارتباط با خدمات مشتری، حسابداری، تدارکات، و نشان دادن فرآیندهای صدور صورت حساب کمک می کند . کسب و کار زمانی کارآمدتر است که هر سیستم به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و یک سایت برای هر دو مصرف کننده و شرکت ایجاد کند (۲۰۱۰Terdiman ) علاوه بر این همه کامیون های تحویل UPS دارای سنسور می باشند که سرعت، جهت، ترمز و عملکرد کلی را ذخیره می کنند و از این اطلاعات برای تعریف مسیرهای کارآمد جهت تحویل بسته ها استفاده می کنند .

برخی چالش ها و محدودیت های داده کاوی برای این شرکت ها باعث می شود تا اطلاعات ارزشمندی که هنگام ارتباط با مشتریان بدست می آورند را حفظ کنند. مشتریان معمولا تنها با دادن اطلاعات شخصی خود به شرکت هایی که به آن ها اعتماد دارند راحت هستند ، بنابراین حفظ این اطلاعات بسیار مهم است.

مساله مهم این شرکت ها غیر قابل پیش بینی بودن برخی مسائل است و اینکه چگونه در طول مسافت های بزرگتر حرکت کنند .

با اینکه وسایل نقلیه محلی کوچک ممکن است به راحتی اداره شوند، برای کامیون هایی که از یک کشور بزرگ عبور می کنند و یا حتی فواصل بین قاره ای را می پیمایند، مسائلی مانند شرایط آب و هوایی اجتناب ناپذیر است. هرگونه اشتباه درپیش بینی آب و هوا ممکن است منجر به کند شدن یا حتی موجب توقف حمل بسته ها تا زمان ایجاد شرایط مناسب و ایمن برای حمل و نقل گردد.

به طور کلی، داده های کلان و داده کاوی، کلید موفقیت این شرکت ها خواهد بود، اما چالش هایی نیز وجود خواهد داشت که به عنوان تکنولوژی روز در حال توسعه است. مشتریان و رقبای متنوع تری وجود خواهند داشت که این شرکت ها را به ایجاد مدل های جدید و تطبیق با این تغییرات تشویق خواهند کرد. آن ها باید راهی برای یادگیری و جمع آوری داده های صحیح از هر مشتری، کارمندان، و انبار ایجاد کنند تا یک داده دقیق و صحیح برای تجزیه و تحلیل وجود داشته باشد. تا زمانی که آن ها به داده های صحیح دسترسی داشته باشند، قادر خواهند بود از منابع خود به طور موثر و کارآمد استفاده کنند .

شرکت ها می آموزند که داده های مقیاس بزرگ را به مزیت رقابتی تبدیل کنند. پیش بینی دقیق تقاضای بازار، سفارشی سازی خدمات و مدل های تجاری کاملا جدید ، مثال هایی برای بهره برداری از منابع داده های بکر می باشند. بنابراین ویژگی های کسب و کار لجستیک در ابتدا باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا موارد استفاده ارزشمند را کشف کند.

با پستکس بزرگ ترین پلتفرم آنلاین پستی کشور از طریق لینک زیر آشنا بشید.

پستکس

مقاله پیشنهادی برای مطالعه بیشتر: خدمات لیزینگ در خدمات پستی

12 دیدگاه برای “تحلیل داده در صنعت پست و لجستیک

  1. شاملو گفته:

    مطلب عالی بود قاعدتا برای پیشرفت و دستیابی به اهداف باید تمام موارد و هدف رو مورد تحلیل قرارداد حتی رقبا

  2. هانیه نجفی گفته:

    تحیلی هر هدفی در کیفیت و قوی شدن اون هدف در عرصه کار موثر خواهد بود .چقدر عالی ….

  3. زینب فرجی گفته:

    بسیار عالی و قابل تامل بودن مطالب،پستکس تمامی موارد رو مورد بررسی قرار میده اینم هست یکی از دلایل موفقیتش

  4. نسیم یوسفی گفته:

    بعضی محدودیت های داده کاوی برای این شرکت ها باعث می شود تا اطلاعات ارزشمندی که هنگام ارتباط با مشتریان بدست می آورند را حفظ کنند و بعضا مشتریان به شرکتهایی که اعتماد دارند اطلاعات خود رو می دهند.

  5. فرزانه ابراهیمی گفته:

    بسیار جامع وکامل بود برای رسیدن به اهداف ورسیدن سریع وصحیح به اه اف قطعا تحلیل نیاز است وبهتر است رقبا نیز مورد تحلیل قرار گیرند

  6. سمانه رحمتی گفته:

    آمازون به کمک کلان داده، شناخت بهتری نسبت به مشتریان و نیاز آنها پیدا کرده است و تلاش می‌کند محصولاتی متناسب با نیازهای آنها پیشنهاد دهد.

  7. محمد فلاحی گفته:

    به صورت کلی میشه این رو متوجه شد که حفظ مشتریان قدیمی با استفاده از دانش و تجربه ی مدیریتی امتیاز بزرگتری برای استارت اپ ها به حساب میاد که این حاصل داده کاوی نتایج فعالیت همون استارت اپ هست

  8. Zahra گفته:

    بسیار آموزنده بود ، برای هر هدفی باید ابتدا تحلیل انجام بشه تا موثر واقع بشه .

  9. نوروزی گفته:

    بررسی داده و استفاده از آنها در جهت شناخت نیاز مشتری از عوامل مهم در پیشرفت هر بیزینسی هست

  10. وحید روشنی گفته:

    جامع و کامل بود بررسی اطلاعات و داده های نیاز هر کسب وکاری هستش

  11. سمانه رحمتی گفته:

    عملکرد لجستيک کشورها، عامل رشد اقتصادي و رقابت آنها در هر دو زمينه تجارت بين المللي و داخلي خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *