مفهوم لجستیک 3PL، در زنجیره ارزش

لجستیک 3PL

لجستیک 3PL مفهومی مهم است در صنعت لجستیک. هنگامی که یک شرکت یا یک کسب و کار، زیرساخت، منابع و سرمایه کافی را به منظور انجام تمامی فرآیندهای عملیاتی خود در اختیار ندارد، لاجرم به دنبال جذب سرمایه و منابع بیرونی خواهد رفت تا بتواند با کمک آن­ منابع، بهره­وری بیشتری در کسب و کار خود ایجاد نماید. این امر به ویژه در مورد مشاغل کوچک تجارت الکترونیکی که زیرساخت مناسب و نیروی انسانی کافی جهت انجام تمامی فرآیندهای عملیاتی و وظایف تعریف شده­ی بیزینس خود در اختیار ندارند، بیشتر صدق می کند.

اگر چه ممکن است بخش لجستیک، اولین گزینه از زنجیره تامین در یک شرکت، کارخانه تولیدی یا بنگاه تجاری نباشد که مدیران شرکت به فکر برون­سپاری آن باشند، اما همکاری با یک شرکت لجستیکی 3PL می تواند بسیار مفید باشد. سوالی که پیش می­آید این است که شرکت های لجستیکی 3PL چه شرکت هایی هستند و چه وظیفه ای بر عهده دارند؟

لجستیک 3PL

لجستیک 3pL  چیست؟

لجستیک 3PL یا Third-party logistics، سیستمی است که در آن یک سازمان بیرونی، خدمات لجستیکی را به شرکت هایی که نیاز به مدیریت و توزیع سفارشات خود دارند، ارائه می دهد. این اصطلاح اغلب به جای خدماتی نظیر انبارداری یا مراکز پردازش نیز استفاده می شود. شرکت های لجستیک 3PL بسیاری از خدمات مدیریت و پردازش سفارش شرکت های تجارت الکترونیک را ارائه می دهند. این خدمات عبارتند از:

  • انبارداری
  • ارسال و دریافت سفارشات
  • مدیریت و ذخیره سازی موجودی کالا
  • چیدن مرسولات در قفسه ها و بسته بندی
  • حمل و نقل FTL و LTL
  • سفارشی سازی
  • لجستیک معکوس

در واقع زمانی که شما با یک شرکت 3PL همکاری می کنید، عملاً فرآیندهای تدارکاتی یا لجستیکی شرکت تجارت الکترونیک خود را به شرکت بیرونی برون سپاری و تفویض می نمایید. با این اقدام به نوعی از داشتن بخش لجستیک درون سازمانی بی نیاز بوده و تمرکز خود را به مدیریت و انجام بهینه سایر فعالیت های شرکت معطوف خواهید نمود. معمولاً شرکت های لجستیکی 3PL می توانند تمام یا بخشی از مجموعه عملیات و فرآیندهای لجستیکی را به مشتریان خود ارائه نمایند، با این حال، شرکت های 3PL تنها گزینه ی شرکت های تجارت الکترونیک برای دریافت خدمات لجستیکی نیستند.

مبانی لجستیک 3PL

شرکت لجستیکی 3PL، مدیریت حمل و نقل سفارشات و نیز ورودی و خروجی کالاها و سفارشات شرکت تجاری را بر عهده دارد. علاوه بر این، یک شرکت لجستیکی 3PL مسئولیت انبارداری را نیز بر عهده دارد. اکثر شرکت‌های لجستیکی 3PL، فضای انباری را که برای تامین نیاز مشتریان خود استفاده می‌کنند، یا در مالکیت خود دارند و یا به صورت استیجاری در اختیار دارند. کسب و کارها و بنگاه های تجاری و از جمله فروشگاه های اینترنتی که از خدمات شرکت های لجستیکی 3PL استفاده می نمایند، غالباً بخشی از فضای انبار (مثلا چندین قفسه) را اجاره می کند و کالاهای خود را در این فضا دپو می نمایند.

شرکت 3PL موجودی کالای مشتریان خود را مدیریت نموده، محصولات و سفارشات آنان را بسته بندی و نهایتاً برای خریداران ارسال می کند. همچنین شرکت های لجستیک 3PL با ناوگانی از کامیون‌ها قرارداد همکاری می‌بندد تا بتوانند خدمات  باربری، حمل و نقل و توزیع را در اختیار مشتریان خود قرار دهند. شرکت‌های لجستیک 3PL عموماً با مجموعه­ای از شرکت‌های مختلف همکاری می نمایند تا اطمینان حاصل کنند که سفارشات مشتریانشان به موقع به  گیرندگان و مصرف کنندگان نهایی تحویل خواهد شد.

لجستیک 3PL
Young man working at a warehouse with boxes

هدف از 3PL ارتقاء شاخص کارایی است. زیرا کارکنان انبار، خدمات مورد نیاز شما را بدون استخدام کارکنان اضافی به شرکت شما ارائه می‌کنند. خدماتی که به زمان، پول و منابع ارزشمندی نیاز دارد و ممکن است نتوانید آن­ها را صرفه‌جویی کنید. علاوه بر ارتقاء کارایی، یک شرکت لجستیک 3PL می‌تواند به شما در کاهش هزینه‌های حمل و نقل و تسریع در زمان تحویل کمک کند. زیرا این شرکت ها با پیمانکاران زیادی در تعامل بوده و می‌توانند از شرکت های پستی همکار خود، تخفیف‌های قابل توجهی دریافت و به مشتری نهایی (شرکت های اینترنتی) اعطا نمایند.

6 دیدگاه برای “مفهوم لجستیک 3PL، در زنجیره ارزش

  1. هانیه نجفی گفته:

    چی بهتر از این که با کمترین سرمایه بهترین بازخورد و خروجی رو داشته باشیم .

  2. شاملو گفته:

    ارسال مرسولات به صورت سیستماتیک و با داشتن یک برنامه مدون و دقیق کمک بسیار زیادی میکنه برای جلب رضایت مشتری

  3. محمد فلاحی گفته:

    پس میشه به این شکل گفت که استفاده از 3PL باعث میشه سفارشات رو بهتر مدیریت کرد و همینطور اشراف بهتری به بحث انبارداری داشت که توی بحث لوجستیک امر خیلی مهمی هستند. ممنون از اطلاعات مفید و کاربردی میشه چند تا شرکت که از این خدمات و فناوری بهره میبرند رو نام ببرید ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *