استفاده از صنادیق هوشمند تحویل و سنسورها در مراکز تحویل بسته ها

صنادیق هوشمند تحویل

استفاده از سنسورها و صنادیق هوشمند تحویل و مراکز تحویل بسته ها

برخی از فروشگاه‌های بزرگ نظیر آمازون و یا حتی برخی از شرکت‌های پستی، در سطح شهر و یا اماکن پرتردد نظیر ایستگاه‌های مترو و قطار، فرودگاه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، با بهره مندی از فناوری‌های نوین همانند تکنولوژی های اینترنت اشیاء (IOT) ، سنسورها و صنادیق تحویل هوشمند، فضاهایی را به منظور تحویل مرسولات به مشتریان نهایی ایجاد کرده‌اند.

این اماکن دقیقاً مشابه یک اداره پست عمل می­کنند. طوری که مشتریان می‌تواند برای تحویل بسته های خود به آنجا مراجعه نموده و پس از احراز هویت بسته های خود را دریافت نمایند. بدون شک تعبیه این فضاها، میزان توقف‌های کامیون‌های پستی و همچنین چالش‌های مرتبط با توزیع مجدد مرسولات در مواقعی که مشتری در زمان مراجعه پستچی در نشانی اعلامی حضور ندارد را سامان خواهد داد. یکی از مزایای این طرح این است که مشتریان می‌توانند بر اساس برنامه زمانبندی روزانه خود، زمان و مکان تحویل بسته خود را در سطح شهر انتخاب نمایند.

صنادیق هوشمند تحویل

حسگرهای ردیابی و استفاده در تحویل بسته ها

از جمله ابزارهای دیگری که برای توسعه زنجیره تامین توسط شرکت‌های پستی قابل استفاده می‌باشد، حسگرهای ردیابی هستند. این ابزارها، مانند برچسب‌های RFID یا IOT فعال، تولید گزارش‌های برخط از محل توزیع مرسولات پستی را تسهیل می‌کنند. دسترسی مشتریان به این فناوری‌ها نه تنها می‌تواند تأیید زمان رسیدن کالا به مشتری را نشان دهد، بلکه به پیگیری کل سیر مرسولات کمک کند. مشتریان می‌خواهند بدانند محصولاتشان از کجا می‌آیند.و چه مسیری را طی می‌کنند؟

اگر چه این موضوع می‌تواند برای اپراتورهای پستی چالش‌ برانگیز باشد که مصرف‌کنندگان از نحوه عملکرد تمامی بخش های زنجیره تامین آنان آگاهی یابند. اما با تعیین میزان دسترسی مناسب، مشتریان تنها شاهد عملکرد بخشی از فرآیند عملکردی شرکت های حمل و نقل و توزیع خواهند بود. بدون شک ابزارهای جدید ردیابی به ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان کمک شایانی خواهد نمود. در آینده، ممکن است رهگیری چرخه عمر حمل و نقل مرسولات به یک رویه معمول برای گیرندگان تبدیل شود.

صنادیق هوشمند تحویل

نتیجه گیری

امروزه راه‌حل‌های فناورانه زیادی وجود دارد که به مرحله توزیع و تحویل مرسولات کمک ‌کند. در انتخاب و به کارگیری فناوری‌ها در زنجیره تامین باید گزینه‌ای را مدنظر قرار داد که برای کسب و کار بهترین عملکرد و بازدهی را داشته باشد. زیرا هدف کلی از بکارگیری این ابزارها، کاهش هزینه‌های عملیاتی، کاهش زمان و بهبود فضای کسب‌وکار فعالین پستی و کوریرهای حمل و نقل و در نهایت ارتقای رضایتمندی مشتریان است.

در ایران یکی از پیشگامان خدمات فناورانه پستی، شرکت پستکس می باشد. این شرکت با ایجاده و راه اندازی پلتفرم خدمات پستی در بستر دستگاه های هوشمند تلفن همراه، شرایط بسیار مناسبی را برای فعالین پستی و کسب و کارها ایجاد نموده است.

در این پلتفرم خدمات و تعرفه های شرکت های ارائه دهنده خدمات پستی ارائه گردیده و شرکت های تجاری و فروشگاه های اینترنتی با استفاده از قابلیت های نرم افزاری و API می توانند خدمات، تعهدات و تعرفه های شرکت های پستی عضو پلتفرم پستکس را با هم مقایسه و بهترین سرویس را انتخاب نمایند. ایجاد سایر خدمات فناورانه همانند صنادیق هوشمند تحویل و توزیع (Lockers) ، پست سرد و گرم و سایر خدمات مورد نیاز مشتریان خدمات پستی، در واحد تحقیق و توسعه شرکت پستکس در مرحله تحقیق و پیاده سازی قرار دارد.

صنادیق هوشمند تحویل

4 دیدگاه برای “استفاده از صنادیق هوشمند تحویل و سنسورها در مراکز تحویل بسته ها

  1. زینب فرجی گفته:

    پیشرفت تکنولوژی مراحل پیگیری و ارسال و ثبت یک سفارش را به مراتب آسان تر میکنه و همچنین دقیق تر.

  2. شاملو گفته:

    با استفاده از api براحتی میشود مرسولات رو ثبت کرد خیلی اپشن بسیار عالی هست بخصوص برای فروشگاه های پر فروش

  3. هانیه نجفی گفته:

    این حجم از پیشرفت تکنولوژی در صنعت پست حیرت برانگیزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *