هم‌افزایی اطلاعات در تجارت الکترونیک، بازی برد_برد

هم‌افزایی اطلاعات

انتقال تجربه از توزیع کنندگان و خدمات پس از فروش به تولید کنندگان ، با هم‌افزایی اطلاعات میان مجموعۀ تولیدکنندگان این محصولات، کمک می‌کند تا آنان با درکی واقعی تر، مراحل تولید را برای افزایش ضریب نفوذ در بازار بهینه سازی کنند.

هم‌افزایی یا رقابت؛ مساله این است!
هم‌افزایی اطلاعات

مزیت‌های یگپارچکی اطلاعاتی

ایجاد یک چرخه‌ی نظام‌مند در روند تولید محصول ، از طریق افزایش سطح دسترسی به داده‌ها و تبادل تجربه میان بازیگران زنجیره ارزش، منجر به طوفان فکری و در نهایت افزایش کارایی همۀ فعالان زنجیره خواهد شد.
تجمیع داده‌های تمام اجزای زنجیره ارزش و امکان تحلیل آن در یک اکوسیستم اطلاعاتی نتایج ذیل را به ارمغان می‌آورد :

1.امکان رفتار شناسی و ذائقه سنجی مصرف کنندگان نهایی .
2.شناخت بیشتر از ظرفیت های سایر اجرای زنجیره ارزش و امکان بهره داری و بهینه سازی آن.
3.امکان تحلیل لحظه به لحظه بازار هدف و آینده نگری در آن.



به دست گرفتن ابتکار عمل از طریق درک عمیق رفتار مشتریان


تولید کنندگان و فروشندگان به طور طبیعی در خلال ارائه محصولات خود به بازار هدف، تا حدی به الگوری رفتاری مشتریان دست می‌یابند.
لیکن با طراحی اکوسیستم داده ، این شناخت از دو طریق افزایش می‌یابد:
اول؛ مقایسه و بهره گیری از داده های فروش رقبا
دوم؛ یکپارچه سازی اطلاعات و تجربیات اجزای زنجیره ارزش



نگاهی وسیع‌تر به بازار


دانستن این موضوع که مشتریان علاوه بر محصولات شما، متقاضی چه محصولات دیگری هستند و چه ارتباطی میان این خریدها وجود دارد، درک شما را از الگوی رفتاری مشتریان بسیار عمیق می‌کند.

تحلیل درست داده های مذکور، می‌تواند تولید کنندگان را در مهندسی محصولات بعدی و یا بهینه سازی محصولات در حال تولیدبسیار کمک کند.

کالاهای مکمل و جایگزین


مثال برای چگونگی عملکرد هم‌افزایی اطلاعات در این اکوسیستم می‌تواند، نحوه‌ی تحلیل کالاهای مکمل و جایگزین باشد. برخی کالاها با یکدیگر نسبت جایگزین داشته (مانند استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی بجای اتومبیل شخصی) ، و بعضی دیگر مکمل یکدیگر هستند (مانند خدمات حمل و نقل و سوخت). تمایل مشتریان به کالاهای جایگزین از افزایش رقابت ، و افزایش میل به کالاهای مکمل، از افزایش رونق در بازار هدف خبر می‌دهد.



هم‌افزایی اطلاعات استراتژیک میان رقبای بالقوه


تحلیل نمودار عرضه و تقاضا ، و نیز اطلاع از روند قیمت گذاری در بازار های جایگزین و مکمل، برای تولید هر کالا یا ارائه خدمت لازم و ضروری است .


دقت داشته باشید، دسترسی به داده های تجمیع شده به معنای دسترسی به جزئیات اطلاعات فروش رقبا ، یا نقض محرمانه بودن ارتباط مابین فروشندگان و مشتریان نیست. بلکه به نوعی هم‌افزایی میان مجموعۀ تولیدکنندگان آن محصولات است که منجر به درک بهتر از مختصات بازار و بهبود روند تولید و عرضه کالا یا خدمات آنها می‌شود.


در این فرآیند کسب و کار تمامی فعالان رشد نموده و توسعه‌ی هیچ یک منجر به محدودیت یا کوچک سازی دیگری نمی‌شود. چرا که این پیشرفت حاصل هماهنگی و درک بیشتر از بازار هدف است.


تعمیق در داده‌ها با هم‌افزایی اطلاعات


تعمیق در داده های بازار یکی دیگر از اشکال هم‌افزایی اطلاعات است. هنگامی که برای ارائه خدمات یا فروش کالا از واسطه استفاده می‌کنید در واقع بخشی از اطلاعات برای بهینه سازی تولید محصول فعلی و طراحی محصولات آتی که از رفتار شناسی مصرف کننده نهایی بدست می‌آید را از دست می‌دهید.


اطلاعاتی مانند اینکه بیشترین فروش در کدام منطقه جغرافیایی بوده ، خریداران دارای چه میزان سن و سواد و از کدام مشاغل بوده‌اند، سوالات یا شکایات آنها در چه زمینه ای است. یا احیانا برخورد آنها با کالاهای جایگزین چگونه است؛ به طراح و تولیدکننده محصولات می‌گوید که برای افزایش رضایتمندی و وفاداری مشتریان باید چه اقداماتی داشته باشند.

امنیت و حفظ اطلاعات محرمانه


پر واضح است که در این سناریو هم ، صرفا دریافت یکپارچه اطلاعات مدنظر است و قرار نیست تولیدکننده محصول به جزئیات روابط تجاری میان فروشنده و خریدار دستترسی داشته باشد.
با این سیستم مشتری میتواند محصول یا خدمت مطلوب خود را دریافت کند و تولیدکننده نیز با شناخت صحیح از نیاز مخاطب سرمایه و تمرکز خود را در بخش های مورد نیاز افزایش دهد. کانال‌های خرده‌فروشی نیز، کمترین توقف کالا در انبار و حداکثر وفاداری مشتری را به دست می‌آورند.

 

این نوشته در سایر ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

4 دیدگاه برای “هم‌افزایی اطلاعات در تجارت الکترونیک، بازی برد_برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *